söndag 21 juli 2013

21-Jul-2013 22:33 går

Japan går till valurnorna :: Japanska väljare röstade på söndagen om vilka kandidater som ska representera dem i parlamentets överhus. Hälften av de 242 platserna står på spel. Premiärminister Shinzo Abes liberaldemokrater tippas gå stärkta ur omröstningen, som väntas bli det sista landsomfattande valet på tre år.
http://www.di.se/artiklar/2013/7/21/japan-gar-till-valurnorna/

Fråga vinexperten: Vin till 50-årsfesten :: Hej Håkan!
Min 50-årsfest står för dörren.  Jag har 60 inbjudna gäster och tänkte öppna starkt med kejsargrogg för att bryta isen, då många olika grupper av gäster är bjudna.
Därefter följer lite tilltugg i form av mini-toast Skagen och baconlindade dadlar, en buffé med asiatiska kycklingspett, laxkuber, biff, sallad, såser och bröd. Allt avslutas med panna cotta med färska bär.
Jag vill ha rosé, rött och vitt alternativ. Själv älskar jag rött till allt, men har mest tjejer som gäster, så jag tror att öl inte har jättestor framgång här. Jag tänkte även servera sambuca och limoncello till kaffet samt vickning med gubbröra.
Självklart finns även juice och läsk och vatten.Mvh Stefan Grattis i förskott!
Det låter som ett rejält kalas, generöst och gott. Även om du själv älskar rödvin så kan jag tänka mig att det går åt lite mer vitt och rosé, om nu vädret blir så fint som vi hoppas.
Maten passar lättare viner, och vill man ha något att bara dricka efteråt slinker vitt och rosa ner lättare.
Förslag:
Vitt:
4587 2012 Leth Duett Grüner Veltliner Riesling, 69 kr, friskt och blommigt.2882 2012 La Gascogne, 79 kr – krispigt och fräscht med trevlig fyllighet.5621 2011 Laroche Bourgogne Chardonnay, 99 kr – rundare och rikare i stilen.
Rosé:6077 2012 Mulderbosch Rosé, 79 kr – mustigt och matvänligt i lättgillad roséstil.2590 2012 M de Minuty, 99 kr – mycket frisk och ren provencerosé i supersnygg flaska.
Rött:2773 2012 Briccotondo Barbera, 79 kr – körsbärsfriskt och rikt, både balanserat och tillgängligt.2151 2010 Xavier Grenache Vieilles Vignes, 85 kr – kryddigt och maffigt.6278 2011 Delinea 300 Pinot Noir, 99 kr – mustigt, kryddigt och mjukt från USA, mycket lättgillat.
Jag brukar räkna med minst 3/4 flaska vin per person, med tanke på att du har drink före och avec bör det räcka.
Det är alltid trist om drickat tar slut innan kalaset är över, medan överblivet vin och öl inte är något problem – antingen går det åt senare eller också lämnar du tillbaka det på Systemet, spara kvittot bara så går det fint.
Lycka till!
Håkan Larsson
http://www.di.se/artiklar/2013/7/18/fraga-vinexperten-vin-till-50-arsfesten/

Ekohandeln går Fram-åt :: Försäljningen av ekologiska varor ökar, det är alla Göteborgs eko-butiker överens om. Även hos de stora matvarujättarna har ekologiskt blivit allt mer populärt. Om en månad öppnar veteranen Fram ännu en livsmedelsbutik.
http://www.gp.se/ekonomi/1.1846918-ekohandeln-gar-fram-at

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar