söndag 29 december 2013

30-Dec-2013 07:24 än

Osäkerhet råder i omvärlden men några stora infrastruktursatsningar väntas inte för att få ytterligare fart.
http://www.gp.se/ekonomi/1.2222695-kinas-tillvaxt-landar-pa-7-6-procent

Oro inför OS och fotbolls-VM :: Volgograd är en transportmässig knutpunkt i södra Ryssland. Efter söndagens attack, den andra sedan oktober, misstänker utredarna att militanta extremister har byggt upp ett stort nätverk i staden, uppger Interfax.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/29/oro-infor-os-och-fotbolls-vm/

"Vi måste bygga högre än vi gjort tidigare" :: När Västlänken står klar, 2023, kommer Centralstationen bli ett nav i kollektivtrafiken. Det kommer ställa helt nya krav och förändra bilden av centrala Göteborg.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2224928--vi-maste-bygga-hogre-an-vi-gjort-tidigare-

Svenska skatter inte längre högst :: Sverige har inte längre världens högsta skatter. Ny statistik visar att Danmark, Belgien och Frankrike gått om, rapporterar Ekot.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/30/svenska-skatter-inte-langre-hogst/

Räntor och valutor: Dollarn något dyrare :: Amerikanska statspappersräntor stabiliserades på höga nivåer efter den svenska marknadens stängning på fredagen medan dollarn handlades högre mot euron och japanska yen.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/30/rantor-och-valutor-dollarn-nagot-dyrare/

Svenska skatter inte längre högst :: http://www.gp.se/ekonomi/1.2226433-svenska-skatter-inte-langre-hogst

Nytt terrorattentat i Ryssland :: Minst tio personer dödades i en explosion på en trådbuss i Volgograd i Ryssland på måndagsmorgonen, uppger Interfax. På söndagen dog 17 i ett sprängdåd mot en järnvägsstation i staden.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/30/nytt-terrorattentat-i-ryssland/

Debatt: Utsläppsminskningen är rimlig :: Per Kågeson, Lina Jonsson och Jonas Westin går i Di (18/12) till frontalangrepp mot min utredning om en fossiloberoende fordonsflotta.
Det pikanta är att Kågeson under mer än tre fjärdedelar av utredningstiden tjänstgjorde som huvudsekreterare. Jonsson och Westin, som rekryterats av Kågeson, hade sekretariatsuppgifter. Med avhoppet blev det klarlagt att Kågeson aldrig accepterat regeringens direktiv för utredningen.
Utredningen tillsattes för att föreslå hur regeringens prioritering att Sverige 2030 bör ha en fossiloberoende fordonsflotta kan se ut. Detta är ett steg på vägen mot regeringens vision att Sverige 2050 ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning utan nettoutsläpp av växthusgaser i atmosfären.
Utredningen har bedömt att ett mål om 80 procents reduktion av de direkta koldioxidutsläppen till 2030 jämfört med 2010 är en rimlig målsättning. Till 2050 bör utsläppen gå mot noll i linje med visionen. Åtgärdspotentialen kan enligt utredningens beräkningar ligga över 90 procents reduktion till 2030.
Utredningen föreslår en rad kontrollstationer där utvecklingen följs och eventuella nya styrmedel eller andra åtgärder övervägs, därför att det finns osäkerheter i hur samhället kommer att reagera på förändrade förutsättningar som nya styrmedel, it-teknik, eller eldrivna fordon.
Skribenterna har missat att svensk industri vill mycket mer än de. Investeringar i stora anläggningar för produktion av hållbara biodrivmedel väntar runt hörnet, inte tio år bort som skribenterna hävdar. Fordonstillverkarna vill se möjligheter i Sverige och detta är viktigt för deras internationella utveckling.
Skribenterna har tyvärr missförstått premiemodellen för att få investeringar i nya stora anläggningar för drivmedelsproduktion från biomassa. Staten har rollen att sätta upp regelverket i stort och det blir sedan upp till marknadens aktörer att organisera sig för att uppfylla de regler som införs. Staten kommer alltså inte ens i närheten av att "exakt på kronan" ange vad olika aktörer ska betala eller få i premie.
Kågeson har genomgående varit negativ till att använda Sveriges stora outnyttjade biomassaresurser för att skapa en ny generation hållbara produkter baserade på skogsråvara, cellulosa, lignin och hemicellulosa.
Det är också väsentligt att se den större bilden utöver klimatfrågan som trygg energitillförsel, hälsa, luftföroreningar, buller, trafiksäkerhet, attraktiva städer.
Ambitioner inom dessa områden gynnas av den strategi och de förslag som utredningen presenterar.
 
 
Thomas B Johansson, särskild utredare och professor i energisystemanalys, Lunds universitet
 
Läs de avhoppade sekreterarnas debattinlägg här.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/30/debatt-utslappsminskningen-ar-rimlig/

Löjrom från Kalix kan bli miljömärkt :: Löjrom fiskad i Kalix ska kunna njutas med gott samvete - nu vill fiskarna att produkten miljömärks. Men för konsumenten kan det innebära ännu högre pris på delikatessen.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/29/lojrom-fran-kalix-kan-bli-miljomarkt/

Detta händer måndag 30 december :: Så gick det för svensk detaljhandel och så mår Sveriges handelsbalans. Statistiska centralbyrån avslöjar siffrorna under förmiddagen.
http://www.di.se/artiklar/2013/12/27/detta-hander-mandag-30-december/

Mat hetare än shopping :: Klädhandeln växte snabbt under många år, men nu har shopping blivit mindre hett. Mat är numera det som ger högst status – hemlagad, på restaurang eller på resan.
http://www.gp.se/matdryck/1.2224641-mat-hetare-an-shopping

Shopping mindre hett än mat - Svenska Dagbladet :: http://www.svd.se/naringsliv/shopping-mindre-hett-an-mat_8853730.svd

Oro pressar thailändsk ekonomi :: http://www.gp.se/ekonomi/1.2224213-oro-pressar-thailandsk-ekonomi

Bilindustrin ser en framtid i Kina :: ANALYS: Två fabriksinvigningar var årets stora händelser i västsvensk fordonsindustri. Nästa år kommer att handla om två nya bilar.
http://www.gp.se/ekonomi/1.2223902-bilindustrin-ser-en-framtid-i-kina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar