tisdag 9 juli 2013

09-Jul-2013 21:49 gör

FastPartner gör svagt kvartal - Realtid.se :: http://www.realtid.se/ArticlePages/201307/09/20130709134348_Realtid899/20130709134348_Realtid899.dbp.asp

Dirigenten i Almedalen :: I 19 år har Karin Lindvall varit chefsdirigent för Almedalen. Från drygt 30 evenemang 1994 till 2 290 i år.
- Det fungerar väldigt bra. Jag har fått dela ut några gula kort i år till arrangörer som inte visar respekt mot andra. Det påverkar våra relationer med dem för nästa år, säger Karin Lindvall.
Hur många kort och till vilka, vill hon inte säga.
Hon och hennes team är anställda av region Gotland. För Karin Lindvall är Almedalsveckan ett heltidsjobb. Planeringen för valåret är i full gång.
Är Almedalen ett jippo eller en jättestor bank för kunskapslyft?
- Vad det är bestämmer du själv. Väljer man att vara här för att ha kul, mingla och se på mer eller mindre kända personer, så är det helt okay, tycker jag.
- Men här bjuds också på massor av möjligheter att lyssna, delta och lära sig.
Statsvetaren Jenny Madestam sa att det vore tjänstefel av henne att inte vara här och vidareutbilda sig.
- Så är det också för de allra flesta. Alla arrangörer måste ge publiken tillfälle att delta med frågor och kommentarer – det är en regel de har att följa. Och alla arrangemang är naturligtvis gratis, säger Karin Lindvall.
Skillnaden blir att det politiska samtalet blir mera av dialog, mindre konfrontation.
- Jag tycker man ser det på klädsel och sättet att vara. Makthavande män klär sig nästan aldrig i slips. Det är en ledig still, men korrekt. Axlarna sjunker ned och de rör sig mera avspänt, säger Lindvall.
Den stora skillnaden på senare år är mediebevakningen, enligt henne. I år var över 700 journalister ackrediterade till Visbyveckan.
- Media är inte bara rapportörer, utan också aktörer.
Radio och tv direktsänder flera timmar om dagen. Kvällstidningarna direktsänder debatter och analyser via sin webb-tv.
- Det blir både snabbare via etermedia och djupare genom tidningar.
Och varje år finns det några delegationer utländska besökare på plats. För att lära och kanske göra något liknande i sina hemländer.
I Danmark är man i gång, Tuborg är huvudsponsor på Bornholm. Norge har kopierat. Finland, Tyskland och Lettland är nära till att starta.
Karin Lindvall är inte ett dugg orolig för att Almedalsveckan är nära att slå i taket. Det går alltid att fixa för att göra alla någorlunda nöjda.
- Jag brukar tänka på vad min vegetariska dietist sa. "Om det inte funkar, går det alltid att hälla i lite korv. Det är ju ändå mest grönsaker."
- Med kompromisser kommer man långt, säger Karin Lindvall.
http://www.gp.se/ekonomi/1.1809209-dirigenten-i-almedalen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar